dinsdag 9 augustus 2016


Hola :) ik heb in een paar dagen tijd al best veel gedaan hier in Paraguay. Ik ben al naar Brazilië geweest naar een heel groot shopping centrum, daar zijn we ’s avonds gaan eten. Er was namelijk een verdieping met allemaal (fastfood)restaurants zoals McDonalds, burger king, subway,… we hebben er een broodje gegeten met gegrild vlees ertussen. Gisteren (maandag) had ik nog geen school en mocht ik dus alleen thuisblijven met de poetsvrouw (die alle klusjes in huis doet zoals de was, en ook eten maakt), toen had ik even tijd om te skypen met mijn familie in België want ik had natuurlijk veel te vertellen. Na de middag ben ik naar mijn school geweest om vanalles te regelen en kreeg ik een rondleiding van de directeur.  

Mijn eerste schooldag
Vandaag was mijn eerste schooldag, en na deze dag kan ik zeggen dat school in Paraguay heeeel anders is dan in België. Ik heb school van 7 uur tot 12.35 uur in een privéschool ‘Sembrador’. Ik heb ook mijn uniform gekregen en het lijkt een beetje op een groene joggingbroek met een wit T-shirt en een joggingvest.
Toen ik op school aankwam kwamen er al meteen leerlingen van mijn klas op me af die zich voorstelden en een knuffel en twee kussen gaven (dit is heel normaal in Paraguay want zelfs leerkrachten knuffelen met leerlingen). Iedereen stelt hier super veel vragen over België en waarom ik voor Paraguay heb gekozen. Gelukkig kunnen ze best goed Engels. Ik zit met ongeveer 30 leerlingen in de klas en iedereen is super vriendelijk. Ze moesten een test maken van chemie en die hoefde ik niet mee te maken. Ook een ander meisje van mijn klas hoefde de test niet te maken omdat ze over een maand op uitwisseling gaat naar Italië, dus mochten we gewoon naar buiten gaan en daar wachten tot de rest klaar was.
Als de leerlingen klaar zijn met hun test, mogen ze gewoon naar buiten wandelen en daar wachten tot het lesuur om is. De leerkrachten gaan hier soms gewoon uit de klas om bijvoorbeeld koffie te halen of om naar de wc te gaan. Ook mag iedereen gewoon eten en drinken in de klas en delen ze zelfs eten met de leerkrachten. Toen het pauze was (rond 10 uur) konden we hamburgers, pizza, hotdog, frieten, chips, koeken enzo kopen voor minder dan een halve euro!
De leerkracht laat ook gewoon leerlingen aan het bord alles uitleggen aan hun klasgenoten en ondertussen drinkt ze koffie :)  Dit is dus veel minder streng dan de school in België!

Na de middag ben ik met mijn gastpapa en gastzusje schoolspullen gaan kopen en ’s avonds heb ik pannenkoeken voor hun gebakken, die ze super lekker vonden!

 Nu ga ik me douchen want dat doen ze hier minstens één keer per dag, en in de zomer zelfs tot wel drie keer per dag. 
Adiós!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten