dinsdag 16 augustus 2016

 Hallo! Gisteren was het best slecht weer hier in Paraguay. ’s Nachts had het heel veel geregend en geonweerd, dit was de eerste keer dat ik dit meemaakte hier. Overdag had het zelfs even gehageld en mijn gastzusje was heel blij omdat ze dit nog bijna nooit had gezien en omdat het op sneeuw leek. Die dag heb ik dus niks speciaals gedaan. Ik heb wat geknutseld met mijn gastzusje en ’s avonds zijn we naar een groot meer dat hier dichtbij ligt gegaan. Mijn gastouders weten dat ik in België badmintonde, en ineens kwam mijn gastpapa af met een badmintonset met  daarin vier rackets, een net en pluimpjes. Ze hadden dit nog nooit gedaan en ik moest het hun leren. Nu vinden ze het echt super leuk om te doen en willen ze bijna elke avond gaan badmintonnen.

Vandaag is het in Paraguay dia del niño, dit is een speciale dag voor kinderen. Er worden op school dan allerlei activiteiten voorzien voor de kinderen en op mijn school stonden er zelfs springkastelen (ik zit op een school waarop alle leeftijden zitten, van kleuters tot 18-jarigen). Ik had jammer genoeg gewoon les.
 L.O. is hier ook heel anders dan op mijn vorige school in België. We gingen volleyballen, maar omdat we het volgende lesuur een taak moesten afgeven van wiskunde, ging meer dan de helft van de klas gewoon op de tribune langs het sportveld hun taak afmaken. Dit is hier blijkbaar heel normaal want de leerkracht zei er niks van, hij gaf eigenlijk ook geen les, maar liep gewoon maar wat rond en praatte met leerlingen. Op den duur waren we nog maar met vier aan het volleyballen.

22 Augustus is het in Paraguay dia del folklore en moeten we met onze klas de danza Paraguaya (een typisch Paraguayaanse dans) dansen. Tijdens de les zijn we dit aan het oefenen en het is best grappig. De meisjes moeten een lange rok aan en een vlecht in hun haar en de jongens moeten een soort pak aan en een hoed opzetten.
Vandaag is het gelukkig wel heel mooi weer en 32 graden. Ik zit hier nu buiten in de tuin mijn blog te typen :)
Zoals ik al zei is hier in de buurt een heel groot meer met een park en plaats om te wandelen en fietsen. ’s Avonds komen hier heel veel mensen naartoe om tereré te drinken (een typische koude thee van Paraguay), te wandelen, Pokémons te vangen,... Hier ben ik eergisteren naartoe geweest met een nicht van de familie en haar vrienden, die zitten op de universiteit langs het park. We hebben er tereré gedronken en zijn ’s avonds wat gaan eten. De Paraguayanen eten hier ’s avonds altijd pas rond negen uur en eten twee keer per dag warm.

Tenslotte nog enkele weetjes over Paraguay:
  • ·        Ze gooien hun toiletpapier in een vuilbak en niet in de wc
  • ·        Ze douchen minstens één keer per dag en in de zomer wel tot drie keer per dag
  • ·        Er zijn veel zandweggetjes en kasseiwegen
  • ·        Echt iedereen drinkt hier tereré en neemt dit overal mee naartoe
  • ·        Er komen soms mensen in de openbare bussen eten en drinken verkopen
  • ·        Het verkeer is hier veel onveiliger dan in België, motorrijders zitten soms met drie of vier op een motor en zonder helm!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten