donderdag 17 november 2016

Hallo iedereen, hier ben ik weer met een nieuw blogberichtje. Er is hier weer van alles gebeurd, veel feestjes en leuke dingen maar ook iets minder leuks.
Ik zal eerst met de leuke dingen beginnen ;)

Ik ben op een avond mee geweest met het gezin van mijn tante naar het verjaardagsfeest van hun opa die 94 jaar oud werd. Het was ongeveer 45 minuten rijden want hun huis lag op het platteland. Hun familie is heel groot, er waren wel vijftig mensen gekomen en omdat die familie heel erg van muziek houdt, vroeg mijn tante of ik er dwarsfluit wou spelen. Dat heb ik natuurlijk gedaan en iedereen vond het geweldig. Ik kreeg een super luid applaus van de hele familie en ze waren heel erg geïnteresseerd aan het luisteren. Daarna hebben we barbecue gegeten zoals gewoonlijk op verjaardagsfeestjes.

De volgende dag moest Maria Paz, mijn zusje, meespelen in een toneeltje op haar school en wij gingen kijken. Het waren allemaal verschillende toneeltjes waarin ze Bijbelverhalen naspeelden want hier in Paraguay zijn echt bijna alle mensen erg gelovig. Daarna gingen we naar de speelplaats en daar stond een hele lange tafel met allemaal hapjes op die we mochten eten. Er waren ook allemaal spelletjes voor de kinderen en dan konden ze telkens kaartjes met een heilige op winnen ofwel iets anders Katholieks zoals een paternoster of stickers van Jezus. Dat was voor mijn wel best raar om te zien omdat ik dat niet gewoon ben. Maar alle kinderen waren daar super blij mee en probeerden steeds meer kaartjes met foto’s van heiligen te winnen. Daarna ging iedereen naar de mis in de kerk langs de school maar in de helft ben ik met mijn nicht naar buiten gegaan en zijn we ergens gaan zitten praten omdat het zo saai was.

Die avond was het verjaardagsfeest van mijn nicht Andrea. Het was in een bar en alleen voor haar vrienden en nichten. We hebben eerst onze make-up laten doen bij een tante die dat super goed kan en daarna, pas rond twaalf uur, zijn we naar het feest gegaan. Het was heel leuk en de bar was ook super mooi. 

De volgende dag was er iets minder leuks gebeurd. We wouden met ons gezin en de oma naar hun tweede huis gaan dat ze verhuren aan een gezin. We stonden buiten voor ons huis te wachten totdat de oma in de auto was gestapt want ze is altijd een beetje traag. Ik was een beetje rond aan het kijken en zag ineens twee jongens van in de twintig op een brommer rijden. Dat is hier heel normaal dus keek ik weer weg, maar één seconde later stond er ineens één van die jongens langs mij met een geweer! Hij riep iets onverstaanbaars en ik was echt super bang en zonder na te denken gooide ik vlug mijn tasje op de grond en liep ik supersnel naar binnen want gelukkig was de garagepoort nog open. Ik wou in de keuken binnengaan maar de deur was op slot dus liep ik snel een klein gangetje in buiten, langs het huis. Daar bleef ik ongeveer een minuut staan en toen ging ik voorzichtig terug buiten kijken. De twee jongens waren gelukkig weg maar hadden ook de tas van mijn mama en zusje meegenomen. De gsm van mijn papa hadden ze terug op de grond gegooid omdat dat een oude, dikke gsm is en dus niks waard was.
In mijn tasje zat mijn gsm, zo’n 8 euro en de kopie van mijn paspoort. Al bij al viel het dus nog wel mee want ik was blij dat mijn bankkaart of mijn echt paspoort daar niet in zat. We zijn daarna meteen naar het politiebureau geweest en dit kan je je echt niet voorstellen hoe het eruit ziet. Het is een oud gebouwtje zonder ramen en er staan tuinstoelen waar je op kunt gaan zitten, een bureau, een tafeltje met Mariabeeldjes en kaarsjes en er lopen gewoon straathonden binnen en buiten. De agenten noteren hier ook alles met de hand in een dik boek en gebruiken geen computer.

Ondertussen was het al 14 uur en gingen we eten in de pizzeria van mijn nonkel. Daarna ging ik met mijn nicht en twee andere vrienden naar het huis van een vriendin. Haar broer is op dit moment met AFS in België en hij vindt het er super leuk. Ze heeft een groot huis en buiten is er een trap en dan kom je uit bij een soort ‘gamekamer’ waar een grote TV staat met netflix en daar hebben we een film gekeken en tereré gedronken want het was die dag heel warm. Daarna zijn we naar het meer gereden en hebben we er een smoothie gedronken. Toen ik daarna thuiskwam zijn mijn zusje en ik  meteen doorgegaan naar een dansvoorstelling met een tante en haar kinderen. Het was met verschillende dansgroepen die vooral ballet dansten en toevallig was Roos daar ook.

Ik ben ook nog een paar keer terug naar school gegaan op de dagen dat mijn klasgenoten geen examens hadden maar dat was vooral heel saai want we deden echt niks, ze waren vooral aan het studeren of slapen in de klas. 

Vorig weekend ben ik met een paar andere AFS’ers naar een bar geweest waar de neef van een jongen van België optrad met zijn bandje. Er waren nog drie andere Belgen gekomen en een jongen van Duitsland. Het was er best nog wel druk en ineens zagen we een klein katje in die bar lopen en die was super lief en bleef nog best lang bij ons.

De dag erna was het de doop van een neefje, daar zijn we in de kerk naar gaan kijken en die avond was het het eerste verjaardagsfeest van datzelfde neefje. Dat werd heel chic gevierd in een grote zaal met natuurlijk weer heel veel decoratie. We moesten ook mooie kleren aandoen en ik had mijn galakleed aangedaan van mijn galabal in België. Het eten was er weer super lekker en bijna iedereen was aan het dansen, zelfs de volwassenen.

Zondag was het blijkbaar een speciale dag voor de Katholieken. Mijn familie heeft het me proberen uit te leggen waarom, maar veel begreep ik er niet van. Het kwam er eigenlijk op neer dat we de ganse namiddag besteed hebben aan de kerk. We zijn eerst van de ene kerk naar de andere gewandeld met een grote groep gelovigen waarvan de meesten jongeren waren. Onderweg zongen ze liedjes en stopten ze op sommige plaatsen om teksten uit de bijbel voor te lezen. Na ongeveer drie kwartier gewandeld te hebben in de hete zon kwamen we aan in de Kathedraal en daar vond er een mis plaats die super lang duurde. Het was er echt heel druk in en rond de kerk want ook veel mensen stonden buiten de kerk aan te schuiven om de confessie te doen.

Zoals jullie zien verveel ik me hier niet want er is hier altijd wel iets te doen. Nu is het hier ondertussen 14 uur en ga ik naar de libreria van mijn tante om er wat te helpen en vanavond gaan we naar een soort festival waar mijn papa gaat zingen met zijn bandje.

Veel groetjes uit Paraguay!!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten