maandag 26 september 2016

Hallo!
Ondertussen dat bij jullie de herfst is begonnen, is hier de lente begonnen. Je merkt wel dat het hier steeds warmer wordt want in het begin kon het hier echt soms koud zijn, vooral ’s morgens. En als het hier koud is, zo’n 15 graden, zitten er klasgenoten met mutsen en oorwarmers op in de klas. Maar gelukkig is dat nu niet meer het geval, nu staat zelfs de airco al op in de klas :)

Op school gaat alles zijn gangetje en vorige week woensdag ben ik na school met Roos, een Belgisch meisje dat ook voor een jaar in Paraguay is, gaan shoppen. We kwamen er al snel achter dat we de verkeerde plaats hadden gekozen om te gaan shoppen want er waren best weinig winkels en het was er ook best duur. Gelukkig was er ook een filmzaal dus zijn we een film gaan kijken. Die was gelukkig in het Engels met Spaanse ondertiteling en trouwens heel goedkoop, maar 2,5 euro.

Deze week was het op school olympiade en dat betekende dat we de hele week geen les hadden. Alle leerlingen op school werden verdeeld in drie groepen van drie verschillende kleuren: rood (rojo), blauw (azul) en oranje (naranja). Ik zat in groep rood. Tijdens de schooluren werden er allerlei wedstrijden en spelletjes gespeeld tussen de verschillende teams. Er waren wedstijden van handbal, voetbal, trefbal, lopen, Pyramide bouwen, dansen,… ’s Avonds waren er op school dan dans- en zangwedstrijden tussen de verschillende teams, zelfs de ouders hadden een dans voorbereid. Dit was natuurlijk heel mooi om te zien, de zaal op school was helemaal versierd in de verschillende kleuren van de olympiade en alle ouders kwamen om te supporteren. Ook hadden alle leerlingen een T-shirt in de kleur van hun team aan. Het was grappig om te zien hoe enthousiast iedereen was om te supporteren voor hun kleur. Iedereen had toeters bij en fluitjes en die gebruikten ze  echt de ganse avond, wat natuurlijk iets minder was voor mijn oren :p Vrijdag moesten de leerlingen die wouden om ter snelst een ronde rond het meer langs de school lopen, dit was zo’n vier kilometer. Het was best vermoeiend in de felle zon maar ik was de eerste van mijn team rood die aankwam en echt alle leerlingen en leerkrachten waren aan het klappen en juichen en er werden natuurlijk weer veel foto’s gemaakt.
21 september is hier dus de lente begonnen en dit wordt in Paraguay altijd goed gevierd. Op deze dag is het trouwens ook ‘dia de la juventud’ (= dag van de jeugd). Toen ik deze dag aankwam op school zaten mijn klasgenoten in de gang te wachten omdat de ouders en leerkrachten eten voor ons aan het klaarzetten waren in de klas. Toen ze klaar waren mochten we binnenkomen en de klas was heel mooi versierd en er stond een lange tafel met allemaal eten en drinken voor ons klaar. De ouders hadden ook een cadeautje voor iedereen gekocht omdat het ons laatste jaar op deze school was. De meisjes kregen oorbellen en de jongens een mooie pen. Er waren ook fotografen gekomen die wel honderden foto’s van ons maakten. Daarna gingen we naar de olympiade op school kijken om ons team aan te moedigen. Toen we tijdens de pauze buiten kwamen,  zagen we dat de leerkrachten de speelplaats hadden versierd en hotdogs klaargemaakt hadden voor dia de la juventud. Ook hadden ze muziek opstaan en iedereen was aan het dansen.
Vrijdagavond ben ik weer met Roos gaan shoppen, maar deze keer in een ander shoppingcenter waar al iets meer keuze was. Daarna kwamen twee vrienden (een tweeling) van in Paraguay en nog twee andere AFS’ers van WalloniĆ« en Canada ons ophalen en gingen we door naar het verjaardagsfeest van die tweeling. Daar kwamen nog andere vrienden en we hebben er gedanst. Het is echt een groot verschil met BelgiĆ« hoe dat ze hier dansen. Echt alle jongens dansen hier en zelfs op school wordt er gedanst met de leerkrachten. Na dat verjaardagsfeest bleef Laurence, een meisje van Canada, bij mij slapen. De volgende dag zijn we naar het tweede huis van mijn familie geweest dat ze verhuren aan een andere familie. Daar heb ik met Laurence en mijn zusje gebadmintond en foto’s getrokken met de polaroidcamera van Laurence, ze had ook henna bij en heeft een hennatattoo gezet op mijn hand.


Zondag ben ik met mijn nicht en Roos naar de bingo geweest. Er waren vijf auto’s te winnen en natuurlijk kwam daar heel veel volk op af. Het was in de open lucht en er waren echt suuuuper veel mensen aanwezig. Ook waren er allemaal kraampjes waar je eten en speelgoed enzo kon kopen. Jammer genoeg hebben we geen auto gewonnen :p  ’s Middags zijn we gaan eten in het restaurant van mijn familie en daarna zijn Roos en ik naar een soort festival geweest. Het vond plaats in een park dicht bij mijn stad en er waren optredens van dansgroepen, zangers en ook skateboarders. De twee andere AFS’ers en de tweeling zijn ook nog even gekomen. Er stond een kraampje waar drinken te koop was en de man die dat verkocht wou per se een foto van ons omdat hij het zo speciaal vond dat we van andere landen kwamen. 
Zo, dit was het zo’n beetje. Daaaaag xxxxx

Geen opmerkingen:

Een reactie posten